2 ژانویه 2023- یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده روی بیش از 100 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که یک رژیم غذایی کربوهیدرات کم، اما پر چرب (LCHF) با کالری محدود به بیماران کمک می کند تا در طی یک مداخله 6 ماهه نسبت به رژیم غذایی پر کربوهیدرات اما کم چرب(HCLF )، کاهش وزن و کنترل قند خون بهتری داشته باشند. اما این تغییرات 3 ماه پس از پایان حفظ نشد، که نشان‌ دهنده نیاز به تغییرات طولانی ‌مدت رژیم غذایی برای حفظ مزایای معنادار برای سلامت است. این یافته ها در Annals of Internal Medicine  منتشر شده است.
بیش از 480 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت همچنین به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مبتلا هستند که می تواند به سیروز تبدیل شود و عملکرد کبد را مختل کند. مطالعات قبلی نشان داده اند که کاهش وزن هم کنترل دیابت و هم NAFLD را بهبود می بخشد و از سوی دیگر محدودیت دریافت کربوهیدرات، کنترل سطح قند خون را بهبود می بخشد.
محققان دانشگاه جنوب دانمارک، در اودنسه، 165 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را به مدت 6 ماه به صورت تصادفی در یک رژیم غذایی LCHF، یا رژیم غذاییHCLF ، قرار دادند. از شرکت کنندگان در هر دو گروه خواسته شد که به اندازه انرژی مصرفی خود، کالری دریافت کنند. از شرکت کنندگانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، خواسته شد که بیش از 20 درصد کالری خود را از کربوهیدرات ها مصرف نکنند، اما می توانند 50 تا 60 درصد کالری خود را از چربی و 20 تا 30 درصد را از پروتئین دریافت کنند. از بیمارانی که رژیم غذایی کم چرب داشتند خواسته شد که نیمی از کالری خود را کربوهیدرات مصرف کنند و بقیه به طور مساوی بین چربی ها و پروتئین ها تقسیم شود.
نویسندگان دریافتند که هموگلوبین A1c افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، 0.59 درصد بیشتر از افرادی که رژیم کم چرب داشتند، کاهش یافته است و همچنین 3.8 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به افرادی که در گروه کم چرب بودند، از دست دادند. افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند همچنین چربی بیشتری از بدن خود را از دست دادند و اندازه ی دور کمر آنها بیشتر کاهش یافت. هر دو گروه در 6 ماه تبعیت از رژیم هایشان، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا و تری گلیسیرید کمتری داشتند. با این حال، تغییرات 3 ماه پس از پایان رژیم حفظ نشد، که نشان می‌دهد که تغییرات رژیم غذایی باید در درازمدت حفظ شود تا اثرات آن تداوم یابد. کبد تحت تاثیر مصرف چربی زیاد در گروه کم کربوهیدرات قرار نگرفت: محققان هیچ تفاوتی در میزان چربی کبد یا التهاب بین دو گروه پیدا نکردند.
منبع:
https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/low-carb-diet-may-help-patients-with-diabetes-achieve-better-weight-loss-and-glucose-control-in-short-term-compared-to-a-low-fat-diet-104912